‘There's a big, dark thing heading towards you' - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Peter Viegem - WaarBenJij.nu ‘There's a big, dark thing heading towards you' - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Peter Viegem - WaarBenJij.nu

‘There's a big, dark thing heading towards you'

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

06 November 2010 | Australië, Gold Coast

Hier weer een update vanuit een land down-under. Vandaag is officieel de laatste dag van mijn college-leven hier in Australië, waardoor ik op dit moment alleen nog maar 3 examens in het vooruitzicht heb. Het is weer een maand geleden dat ik iets van me heb laten horen en ik moet zeggen dat er in een maand weer wel het een en het ander is gebeurt waar ik over kan bloggen.

Ten eerste, alles gaat hier nog steeds helemaal top; met de gezondheid gaat het perfect, de studie gaat nog steeds goed, en het sociale leventje kan ook niet beter. Aan het begin van deze maand ben ik met Anne, Maren, Mikaela en Ida naar Noosa gereden, waar we een aantal dagen van onze vrije tijd hebben genoten. In Noosa hebben we, ondanks het weer, voornamelijk het strand bezocht en zijn we beide avonden de kroeg in gegaan. Verder hebben we niet veel noemenswaardig gedaan wat eigenlijk ook wel eens lekker was. Op de weg terug naar de Gold Coast zijn we nog even langs de IKEA gereden, waar Mikaela ons een beetje de Zweedse cultuur heeft laten zien. De IKEA hier is eigenlijk precies hetzelfde als die in Nederland, met alleen de taal als verschil.

Na de paar dagen in Noosa moest de focus weer terug op de studie, aangezien de drukste weken eraan zaten te komen. We moesten namelijk in drie weken tijd ongeveer 4 assignments inleveren en 3 presentaties voorbereiden. Uiteindelijk heeft het zijn vruchten wel afgeworpen, aangezien ik voor bijna alles een High Distinction of een hoge Distinction heb behaald. Qua assignments zaten er dit semester wel een aantal leuke bij. Zo heb ik een plan moeten opstellen om een bepaalde retailer te ‘rebranden’, waar mijn keuze was gevallen op Koevoets. Vooral omdat zoiets dichtbij je staat, was het erg leuk en uitdagend om hier een report over te schrijven. Gelukkig vond mijn professor ook dat dit een goede keuze was en het resulteerde dan ook in een 94. Verder hebben we voor Integrated Marketing Communications de Australische versie van de stoppen-met-roken campagne een nieuw gezicht gegeven. Voor Market Research hebben we onderzocht of het gebruik van social media, zoals Facebook, als marketing tool effectief is. En voor Entrepreneurial Innovation Marketing hebben we een business plan moeten voorbereiden om dit uiteindelijk aan een groep van investeerders te presenteren. Na deze drie weken hard studeren was het weer wel tijd om iets leuks te gaan doen en zo zijn we afgelopen weekend gaan kamperen op North Stradbroke Island.

Met de Falcon van Andrew en Hunter zijn we (Andrew, Hunter, Christian en ik) richting Brisbane gereden om daar Australische Andrew (ook wel Millar genoemd) op te pikken. Hierna zijn we naar de haven gereden en hebben we de ferry gepakt om een uur later op Stradbroke aan te komen. Stradbroke bestaat uit twee eilanden, het noordelijke, en logischerwijs het zuiderlijke eiland. North Stradbroke is het twee nagrootste zandeiland van de wereld en heeft ook een van de beste surf-breaks die er hier te vinden zijn. We zijn daarom natuurlijk toen we aankwamen meteen naar het strand gegaan bij Point Lookout om daar nog in de schemer, het was ongeveer 6 uur ’s avonds, nog twintig minuutjes te gaan surfen. Hierna zijn we op zoek gegaan naar wat campings, maar alle kantoren om in te checken waren al dicht. Uiteindelijk hebben we onze tent maar gewoon op een lege plek neergezet en zijn we gaan bbqen. ’s Avonds zijn we nog in de lokale pub gaan stappen en toen we terug bij de camping kwamen zijn we nog even de zee ingedoken voor een nachtelijke duik –don’t try this at home-.

De volgende ochtend zijn we vroeg op gestaan, aangezien het volgens Christian alweer Wave O’Clock was, om dus met de surfboards naar het strand te gaan. De golven waren perfect en het lukte me zowaar om op mijn shortboard een aantal golven te pakken. De andere gasten zijn toen nog even terug gegaan naar de camping om te lunchen. Niet veel later kwamen ze met tent en al terug; ze hadden alles maar snel ingepakt en weggegaan, zodat we een nachtje gratis hebben kunnen overnachten. Hierna zijn Millar, Andrew en ik met twee lokale meiden de zee in gegaan en zijn we om Point Lookout gezwommen om een ‘secret’ grot in te gaan, wat erg gaaf was. Op onze weg terug kwamen er wat surf lifesavers in een boot op ons af afgevaren. Ze lieten even weten dat er iets groots en donkers onze kant op zou kunnen komen, het was waarschijnlijk een manta ray (reuzenmanta), maar ze wisten het niet zeker.....het kon ook een haai zijn. Een heel leuk bericht, als je nog zo’n 500 meter moet zwemmen. Na een race tegen de klok, hebben we het dan uiteindelijk toch nog gehaald en liepen we, zonder een groot donker ding gezien te hebben, niet veel later het strand weer op. Na nog een surfsessie in de middag hebben we daarna weer de ferry gepakt om terug naar het vasteland te gaan. Hier zijn we naar het huis van Millar gereden, want zijn ouders hadden ons allemaal uitgenodigd voor een traditionele Australische barbeque.

Eenmaal bij Millar thuis aangekomen, kwam zijn vader naar buiten en hetgeen wat hij als eerste vroeg was of dat wij het nieuws van de haai niet hadden gehoord. Welk nieuws? Nou, het weekend dat wij daar in Stradbroke verbleven is er een haak gevonden bij de drumline (een lijn van boeien met daaraan flinke haken met aas die als laatste barriere voor haaien dienen), die helemaal rechtgebogen was. Nu werd er dus gedacht dat de monsterhaai die een jaar geleden een andere mensenhaai, die wel aan een haak vast was blijven zitten, in tweeën had gebeten weer terug was. Dit was groot nieuws in Australië (http://www.couriermail.com.au/news/sunday-mail/monster-shark-lurks-off-straddie/story-e6frep2f-1225942684495) en wij hebben daar dus heerlijk in de avond gesurfd, ’s nachts gezwommen, en de volgende dag om Point Lookout gezwommen, al met al dus een mooi weekendje.

Na een super barbeque zijn we rond een uur of elf weer in de betrouwbare rode Falcon van Andrew en Hunter gestapt om weer richting de Gold Coast te rijden. Helaas bleek de Falcon er onderweg ineens niet zo veel zin meer in te hebben en stonden we dus om 23.30 langs te kant van de weg stil met pech. Na allerlei mensen geprobeert te hebben, hebben we uiteindelijk de vader van Millar te pakken gekregen en die heeft toen opgehaald. Na een nachtje bij de Millars geslapen te hebben, zijn we ’s ochtends vroeg weer naar de Falcon gegaan die we op de vluchtstrook hadden achtergelaten. Toen we daar aankwamen zagen we al wat rood blikwerk op de weg liggen, en inderdaad er was blijkbaar ’s nachts iemand op de auto ingereden. De achterkant van de Falcon was dus ook nog eens flink beschadigd, en aangezien Andrew en Hunter de auto al bijna weer verkocht hadden, hadden ze er nog een klein probleempje bij. Uiteindelijk zijn we wel weer in de Gold Coast aangekomen, maar aan de auto moet dus wel wat gedaan worden om hem te kunnen verkopen.

Na dit weekendje had ik dus nog een weekje college, waar ik nog een aantal kleine dingen in moest leveren. De week werd afgesloten met een Halloweenparty van de universiteit en aangezien Andrew en Hunter als native americans gingen, ben ik maar als native dutchie gegaan. Mijn klompen, brul-shirt, en oranje muts weer uit de kast gehaald en zo heb ik toch weer even Nederland kunnen vertegenwoordigen. Ook was dit weekend natuurlijk het weekend van mijn verjaardag en het weekend dat Lotte langs zou komen, maar om jullie wat tijd te besparen zal ik daar in mijn volgende (en waarschijnlijk een van de laatste) blogs over vertellen. Wel wil ik iedereen eventjes hierbij bedanken voor alle kaartjes, smsjes, mailtjes, berichtjes, belletjes, en zelfs videos die ik heb gehad, het was een hele speciale verjaardag. Zoals ik al zei, ik zal zo snel mogelijk weer een blog proberen te schrijven, maar nu eerst nog even aan de studie.

De foto’s zijn te vinden op:
North Stradbroke Island: http://picasaweb.google.com/PvViegen/NorthStradbroke#
Surfing: http://picasaweb.google.com/PvViegen/Surfing#

Groetjes Peter

• 06 November 2010 - 07:46

Jean:

zo Peet! Dat was leuk om achteraf te weten van die haai...gelukkig maar, anders had je een heel ander weekendje gehad.. Nu de laatste 'loodjes' en dan "mag" je onze ouders de rondleiding gaan geven! Heel veel succes met beiden!! :-)

• 06 November 2010 - 10:49

H. Solo:

ja, ik las het goed... de Falcon. Rijd als een zonnetje, sneller dan alle andere (Falcons dan...). Maar ja, het loopt wel eens een deukje op als je niet uitkijkt. Zo had ik em laatst nog geparkeerd naast een Ithoriaanse handelaar, die waarschijnlijk een slechte autopiloot had... maar goed, ik dwaal af. Nog even volhouden en dan zit het studeren erop! I have a good feeling about this!

• 06 November 2010 - 12:47

Mirjam:

Ja zo'n zalig wit strand en prachtig helder water kan toch verradelijk zijn!
    Gelukkig dat je het achteraf hoorde en ach....achteraf is het natuurlijk wel gaaf!

• 06 November 2010 - 14:41

Peter En Nel:

Een spannend avontuur.. mooi om mee te maken...als het goed is afgelopen. We wensen je een mooie afronding van de je Australisch avontuur en nog fijne weken met je Pa en Ma. Je kunt ze nu waarschijnlijk echt de weg wijzen. Daar down under!

• 06 November 2010 - 23:45

Mam:

Was weer lekker spannend maar het is wel tijd om gewoon weer naar ons koude kikkerlandje te komen hoor je gooit er veel te veel engelse woorden tussendoor!!! Nog 18 dagen!!! Dikke kus en studeer ze nog even

• 17 November 2010 - 08:39

Wietske:

Hey Peter,

Wat een mooi verhaal weer!
    Gelukkig geen horror achtige taferelen!
    Geniet nog van je tijd daar, voor je het weet ben je weer terug..

Kus Wiets